Katholieken en hun bezinning

Mediteren

Opnieuw aandacht voor meditatie en contemplatie

Oosterse vormen van meditatie zijn yoga, zenmeditatie, mantrazingen, kinhin (loopmeditatie). In deze vormen van meditatie is er eerbied voor het lichaam. Je probeert los te komen van je gedachten en gevoelens en maakt je innerlijk leeg om stil te worden van binnen, om contact te maken met je ziel.

Zenmeditatie wordt ook zazen genoemd. Dit betekent letterlijk: zitten in meditatie. Bij zenmeditatie gebruik je geen tekst of beeld. Het gaat het om een innerlijke houding van aandacht, die totaal open is. Wanneer je mediteert word je je gewaar van wat er in je leeft, beweegt en aandacht vraagt. Door meditatie te beoefenen kun je in contact komen met een geheimvolle ruimte.

In zenmeditatie is je onderlichaam is zwaar en breed, je bovenlichaam is licht en ontspannen. Het is belangrijk dat je knieën de grond raken. Je kunt het beste gaan zitten op een rond kussen in een halve lotushouding. In de meditatie moet je goed ‘gronden’, dat wil zeggen dat je knieën breed op de aarde rusten.

De adem is belangrijk bij zenmeditatie. De adem is het goddelijk beginsel in de mens. Probeer tijdens de meditatie diep en rustig te ademen vanuit je buik. Je kunt je adem volgen: je ademt in en uit. De in- en uitademing zijn met elkaar verbonden. Bij de uitademing laat je los en vertrouw je je toe, bij de inademing mag je het leven terug ontvangen.

Ga terug naar Mediteren